czwartek, 12 października 2017

M I Ł O ŚĆ I L Ę K

WITAJCIE  DRODZY  PRZYJACIELE  W  KRAJU  I  NA  ŚWIECIE

UPRZEJMIE  ZAPRASZAM  NA  CHWILĘ  Z  POEZJĄ.

Miłość i lęk

Kiedy cię unikam i dobyć się pragnę
Z pierścienia twych ogniw, co mię w krąg osnuły,
Powiadasz do siebie, wzdychając miłośnie:
"Mój Boże, tak zimny i taki nieczuły!"

O jakże się mylisz! miłość ma — to płomień,
Który tajemnymi pragnieniami poję;
Więc jeśli unikam, to, żem jest szalony;
Tyś piękna, ja młody — kochasz, więc się boję.

Kiedym cię obaczył śród upalnej siesty,
Z rękami drżącemi, jak ptaszek, co kona,
W białej i niedbale narzuconej sukni,
Z włosem rozpuszczonym na białe ramiona;

Kiedym cię obaczył, Magdaleno czysta,
Wpół na aksamitnej kozetce przegiętą,
Z tymi zmrużonymi rozkosznie oczyma,
Z tą piersią, oddechem przyspieszonym wzdętą;

Kiedym cię obaczył w prześlicznym omdleniu,
Twe lice, jak róża płonąca, wstydliwe,
Twe usta, szepczące zaprzeczenia słowa,
I wargi nabrzmiałe, pocałunku chciwe —

Gdzieby się podziała twa czystość anielska,
Twoje skrzydła białe, twych rumieńców kwiecie?
Ach, spaliłabyś się, jak po iskrach żaru
Stąpające boso obłąkane dziecię!

Więc mnie nie posądzaj, że mam serce z lodu;
Nie widzisz? zdradziłem tajemnicę moje:
Jeżeli unikam, to, żeś dla mnie święta...
Tyś piękna, ja młody — kochasz, więc się boję.
Przełożył
Edward Porębowicz

MOI  DRODZY  -  CASEMIRO  DE  ABREU  TO ZNANY  I  WAŻNY  POETA  Z  BRAZYLII.  CHĘTNIE  DO  DZIŚ  CZYTANY  W  BRAZYLII  I  PORTUGALII.
AUTOR  NAPISAŁ  POEMAT  I  KOLEKCJĘ  WIERSZY  SENTYMENTALNYCH  I  MELANCHOLIJNYCH.  SĄ  TU  GŁÓWNE  CECHY  ROMANTYZMU  BRAZYLIJSKIEGO  XIX  /19/  WIEKU :  INDYWIDUALIZM,  DUCH  TWÓRCZY  I  MARZYCIELSKI  ORAZ  KONSTATACJA,  ŻE  KOBIETA  MYŚLI.  PISARZ  ŻYŁ KRÓTKO,  W  LATACH  1839  -  1860.  BYŁ  POETĄ,  KTÓRY  PO  MISTRZOWSKU  I  Z KLASĄ  PORUSZAŁ  ZAGADNIENIA  MIŁOŚCI,  SMUTKU  ŻYCIA,  TĘSKNOTY,  NOSTALGII  OJCZYZNY  I  DZIECIŃSTWA  NA PRZYKŁAD  W  UTWORZE  "MOJE  OSIEM  LAT". PISARZ  UMIEJĘTNIE  STOSOWAŁ  GRADACJĘ  DOBROSTANU DUCHA /MIŁOŚĆ/  I  KATEGORIĘ  SMUTKU  /LĘK/.  TE  DWA  RODZAJE  EMOCJI :  POZYTYWNEJ  I  EMOCJI  UJEMNEJ,  SMUTNEJ  POETA  UJĄŁ  KRÓTKO :  CO  TO  JEST  MIŁOŚĆ,  CO  TO  SNY,  JAKIE  KWIATY,  CO TO  JEST  LĘK ?  TEN  ZNAKOMITY  PISARZ  ZYSKAŁ  SŁAWĘ  DOPIERO  PO  ŚMIERCI.
BARDZO  DZIĘKUJĘ  ZA  UWAGĘ.  MIŁO  I  SERDECZNIE  POZDRAWIAM.

     PHOTO  NIŻEJ  :  TO  WAKACJE  -  WODA  I  GÓRA    
       
  
      


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz