niedziela, 9 października 2016

PROTESTANTYZM 3 - MARCIN LUTER 2

HEJ  WITAM  WAS  WSZYSTKICH  BARDZO  SERDECZNIE  MOI  MILI  NA  CAŁYM  ŚWIECIE.
 протестантство, Protestantism,  protestantismo,  protestantisme,  Protestantismus,
 protestantismo, protestanttisuus, protestantism,  protestantism 


 
W pierwszym okresie działalności Marcin Luter starał się przekonać władców księstw i gminy miejskie o konieczności reformy Kościoła polegającej na : reformie Mszy św. / głoszenie Słowa stało się ważniejsze niż Sakrament Ofiary/, reformy organizacji Kościoła obalenie starej hierarchii, którą mieli zastąpić wybierani ministrowie, reformie dyscypliny kościelnej, obalenie obowiązku celibatu i życia monastycznego  i reformie doktryny. Poglądy Marcina Lutra były nie do pogodzenia z doktryną Kościoła katolickiego. Nie powiodły się próby mediacji między reformatorem i Rzymem, podejmowane przez kardynałów i władców niemieckich. W roku 1520 Marcin Luter spalił publicznie bullę papieską Exsurge Domine / czyli POWSTAŃ PANIE /. /Dotyczy to bulli papieskiej wydanej przez Leona X,

zawierała potępienie poglądów i działań Marcina Lutra/. Rozłam w Kościele Rzymskim stał się nieunikniony; papież Leon X /10/ wydał 3 stycznia 1521 roku bullę Decet Romanum pontificem / Gdyby Papież /, w której obłożył Lutra anatemą . /Anatema, klątwa to wyłączenie ze społeczności/.

Ruch, któremu przewodził Marcin Luter był tak różnorodny i złożony, że wkrótce trzeba było sformułować wspólną bazę doktrynalną. Zwolennik Marcina Lutra, Filip Melanchton, opracował tak zwane Augsburskie wyznanie wiary / 1530 roku/, z którym identyfikowała się większość niemieckich miast, objętych reformą. Augsburskie wyznanie wiary stało się przedmiotem ataków zarówno ekstremistów protestanckich, jak i Kościoła katolickiego.  Część następna  wkrótce.  Czy  wiedza  o  religiach  pomaga  pełniej  zrozumieć  człowieka ?
Wierzę,  aby  zrozumieć, to  św  Augustyn.  Wiara  i  rozum,  to  już  św. papież
Jan  Paweł  II.  A  największy  poeta  i  wieszcz  narodowy polski Adam Mickiewicz  tak  pisze :  Czucie  i  wiara  silniej  mówią  do  mnie, niż  mędrca  szkiełko  oko.
Bardzo  serdecznie  pozdrawiam  WAS  moi  MILI  w  każdym  zakątku  świata.
Za  cierpliwość  i  uwagę  jestem  każdej  Osobie  oddzielnie bardzo wdzięczny.  

 Do Magdaleny                                                    


Ukaż zloty włos powiewny, ukaż swe oczy
Gwiazdom równe, które prędki krąg nieba toczy.
Ukaż wdzięczne usta swoje, usta różane
Pereł pełne, ukaż piersi miernie wydane
I rękę alabastrową, w której zamknione
Serce moje. O głupie, o myśli szalone!
Czego ja pragnę? O co ja, nieszczęsny, stoję?
Patrząc na cię, wszytkę władzą straciłem swoje;
Mowy nie mam, płomień po mnie tajemny chodzi,
W uszu dźwięk, a noc dwoista oczy zachodzi.

Photo:  NEVADA - Stany Zjednoczone  /USA/                   
Budynki  przy  małym  porcie
   





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz